تبلیغات
پایگاه فرهنگی مذهبی شهید آیت الله دستغیب - ذو القرنین در قرآن
 
پایگاه فرهنگی مذهبی شهید آیت الله دستغیب
هیئت محبین قمر بنی هاشم
دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 :: نویسنده : خادم الزهرا

نام ذو القرنین

ذو القرنین، قبل از اینكه داستانش در قرآن بیاید و حتى در زمان زندگى‏اش به همین نام خوانده مى‏شده است و این چنین نیست كه بعدها این لقب را گرفته باشد. این نكته از این آیات قرآن یعنى «یسئلونك عن ذى‏القرنین‏» از تو اى پیامبر، درباره ذو القرنین سؤال مى‏كنند; «قلنا یا ذاالقرنین‏» ما گفتیم اى ذو القرنین، و «قالوا یا ذاالقرنین‏» آن قوم گفتند: اى ذو القرنین به خوبى استفاده مى‏شود.

از جمله اول بر مى‏آید كه در عصر رسول خداصلى الله علیه وآله، قبل از نزول این قصه، چنین اسمى بر سر زبان‏ها بوده است كه از آن جناب داستانش را پرسیده‏اند، و از دو جمله بعدى نیز به خوبى معلوم مى‏شود كه ذو القرنین در زمان حیاتش همین لقب را داشته و او را به این نام خطاب مى‏كرده‏اند.

توانایى‏هاى ذو القرنین

ذو القرنین از قدرت و مكنت‏بسیارى برخوردار بود و خداوند وسایل غلبه بر مشكلات و دست‏یابى به اهداف مهم زندگى را به او عنایت كرده بود. این اسباب و وسایل، شامل علم و دین، عقل و درایت، نیروى جسمى، مال و لشكر زیاد، وسعت قلمرو، قدرت مدیریت و امثال آن بودند، و همه این خصوصیات از آیه كریمه زیر به خوبى استفاده مى‏شود:

«انا مكنا له فى الارض واتیناه من كل شى‏ء سببا» ما او را در زمین قدرت و حكومت دادیم و وسایل دست‏یابى به هر چیزى را در اختیارش گذاردیم.

البته، از مجموعه داستان نیز این مطلب فهمیده مى‏شود; توانایى اینكه به مشرق و مغرب آفتاب برود و آن سد عظیم را با توجه به وسایل آن روزگار بسازد و قدرت خود را در دورترین نقاط زمین اعمال كند، همه و همه، شاهد قدرت و توانایى بسیار او مى‏باشد.

دین ذو القرنین

ذو القرنین مردى مؤمن به خداوند و روز قیامت و متدین به دین حق بوده است (10) و این نكته از آیات زیر به دست مى‏آید:

«قال اما من ظلم فسوف نعذبه ثم یرد الى ربه فیعذبه عذابا نكرا» ذو القرنین گفت: ما كسى را كه ستم ورزیده مجازات خواهیم كرد. سپس او به سوى پروردگارش باز مى‏گردد و خداوند او را مجازات شدیدى خواهد نمود.

«واما من امن و عمل صالحا فله جزاء الحسنى‏» و اما كسى كه ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پاداشى نیكو خواهد داشت.

«قال هذا رحمة من ربى فاذا جاء وعد ربى جعله دكاء و كان وعد ربى حقا» ذو القرنین در پایان كار سدسازى گفت: این سد نعمت و رحمتى از سوى پروردگار من است و هنگامى كه فرمان پروردگارم فرارسد، آن را در هم مى‏كوبد و وعده پروردگار حق است و تحقق خواهد یافت.

مقام و حكومت دینى ذو القرنین

از مجموع این آیات بر مى‏آید كه او داراى مقام و حكومتى دینى بوده است. در آیه كریمه زیر مى‏خوانیم:

«قلنا یا ذا القرنین اما ان تعذب واما ان تتخذ فیهم حسنا» ما به ذو القرنین گفتیم: اى ذو القرنین! آیا مى‏خواهى بدان ایشان را مجازات كنى یا روش نیكویى در مورد آن‏ها انتخاب مى‏نمایى؟

خداوند طبق این آیه به او اختیار تام مى‏دهد، و این خود شاهد بر این مطلب است كه وى از سوى وحى الهى یا پیامبرى از پیامبران، تایید و راهنمایى مى‏شده است. (11)

این مطلب از جواب ذو القرنین به این فراز روشن‏تر مى‏شود، گویا هدف او از بیان چنین جوابى، اشاره به این نكته است كه مردم در برابر دعوت به توحید و مبارزه با شرك، به دو گروه تقسیم خواهند شد; كسانى كه تسلیم این برنامه سازنده الهى شوند، كه مطمئنا پاداشى نیكو خواهند داشت و در امنیت و آسودگى خاطر زندگى خواهند كرد، و آنها كه در برابر این دعوت موضع‏گیرى خصمانه داشته و به ظلم و فساد ادامه دهند، كه مجازات خواهند گردید.

علاوه بر این، در آیه‏اى دیگر نیز مى‏خوانیم:

«كذلك و قد احطنا بما لدیه خبرا» كار ذو القرنین چنین بود، و ما به خوبى از امكانات و آنچه نزد وى صورت مى‏گرفت، اطلاع داشتیم.

ظاهرا این آیه هم كنایه از این مطلب است كه آنچه او تصمیم‏مى‏گرفت،به هدایت‏خداوند و امر او بود و در هیچ كارى اقدام نمى‏نمود،مگر آن‏كه خداوند او راماموركرده بود.

بنابراین، مجموع این آیات این مفهوم را مى‏رساند كه مكالمه خداوند سبحان با ذو القرنین از سوى پیامبرى كه همراه او بوده صورت مى‏گرفته است و او حكومتى مثل حكومت جناب طالوت بر بنى‏اسرائیل داشته است. (12)

این حكومت از طرف خدا و با الهام پیامبرى از پیامبران بوده و كارهایش رانیز به هدایت همان پیامبر انجام مى‏داده است.

یك سؤال و پاسخ آن

در اینجا سؤالى پیش مى‏آید و آن اینكه مى‏بینیم كه خداوند مى‏فرماید: «ما به ذو القرنین گفتیم...»، بنابراین چرا مفسران صریحا نگفته‏اند كه ذو القرنین خود پیامبرى از پیامبران الهى بوده است؟

پیش از این گفتیم كه گفتگوى خداوند با انسان، امكان دارد به صورت «گفتگوى پیامبرى‏» یا «الهام‏» یا «گفتگو از طریق یك پیامبر» باشد، لذا معلوم نیست كه ذو القرنین واقعا پیامبر باشد و گفتگوى خداوند سبحان با وى از نوع وحى پیامبرى باشد; چرا كه اگر ایشان پیامبر بود، همچون بسیارى دیگر از پیامبران كه در قرآن نامشان آمده است، به پیامبرى او نیز تصریح مى‏شد. مثل «واذكر فى الكتاب اسمعیل انه كان صادق الوعد وكان رسولا نبیا» و در این كتاب از اسماعیل یاد كن، كه در وعده‏هایش صادق بود و رسول و پیامبر بود. (13)

«و ان الیاس لمن المرسلین‏» و الیاس از رسولان [ما] بود. (14)

و همچنین آیات 41 سوره مریم و 133 سوره صافات و آیات بسیار دیگرى كه در آن به پیامبرى رسولان الهى تصریح شده‏است.

بنابراین، نمى‏توان با اطمینان گفت كه ذو القرنین پیامبر بوده است و پیامبرى كسى را نیز با احتمال نمى‏توان اثبات كرد.

10- كوروش و ذو القرنین از دیدگاه تاریخ و آئین، سید موسى میرمدرس.

11- ذو القرنین القاعد الفاتح و الحاكم الصالح، استاد محمد خیر رمضان یوسف.

12- كلام مسیحى: توماس میشل، ترجمه حسین توفیقى، مركز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، 1377.

14- ذو القرنین كیست؟ دكتر سید حسن صفوى.

15- كوروش كبیر (ذو القرنین)، ابو الكلام آزاد، ترجمه محمد ابراهیم باستانى پاریزى.

16- آیات ذو القرنین، عطاء الله شهاب‏پور.





نوع مطلب : داستان، 
برچسب ها : کوروش، ذوالقرنین، زرتشت، زردشت، corus،
لینک های مرتبط :


دوشنبه 27 شهریور 1396 05:18 ق.ظ
We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community.

Your site provided us with valuable information to work on. You've done a
formidable job and our whole community will be grateful to you.
سه شنبه 24 مرداد 1396 09:17 ق.ظ
It's remarkable to visit this web page and reading the views
of all colleagues about this post, while I am also keen of getting knowledge.
دوشنبه 16 مرداد 1396 05:08 ق.ظ
Link exchange is nothing else but it is only placing the other person's webpage link on your page at suitable place and other
person will also do similar for you.
سه شنبه 2 خرداد 1396 07:57 ق.ظ
What's up every one, here every person is sharing
these familiarity, thus it's good to read this weblog, and I used
to visit this webpage all the time.
یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 10:59 ب.ظ
It's the best time to make some plans for the future
and it is time to be happy. I have read this post and if I could I desire to suggest you few interesting things or suggestions.

Perhaps you could write next articles referring to this article.
I wish to read even more things about it!
سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 10:28 ب.ظ
سلام و خدا قوت هم صراط
ممنون از حضورتون
عقیده این حقیر و جمعی از استادان درباره شخصیت حضرت ذوالقرنین کسی جز امام زمان مهدی فاطمه (ع) نیست
تو سوره کهف و اشاره به آخر الزمان و وارد شدن دوباره قوم اجوج و مجوج به دنیا و خراب شدن دیوار و ...
میشه بیشتر پی برد
حقیقت ذوالقرنین یه مبحث تحقیقاتی از دکتر رائفی پور داره مطالعه و شنیدنش خالی از لطف نیست
در پناه مهدی فاطمه (ع)
خادم الزهرا خواهر گلم
ذوالقرنین باید پیامبری باشه مربوط به قبل از میلاد مسیح و با یوسف زهرا سنخییتی ندارد.
یا علی
دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 06:59 ب.ظ
سلام
مطلب زیبایی بود
خوشحال میشم سر بزنید
یا علی مدد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

ܓܨ بسم الله الرحمن الرحیم ܓܨ
سلام علیکم
لطفا پیشنهادهای و انتقادهای خود را در نظرات اعلام کنید.
پست الکترونیک: mk451522@yahoo.com & dastgheib@mailfa.org
آدرس سایت:www.dastgheib.fay.ir
==========
جهت تبادل لوگو در ستون همسنگران بر روی (مکان لوگوی شما) کلیک کنید.
جهت تبادل لینک ابتدا ما را لینک کنید و سپس به ما خبر دهید تا شما را لینک کنیم.
==========
با تشکر
خادم الزهرا

مدیر وبلاگ : خادم الزهرا
مطالب اخیر
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :